Sunday, May 1, 2011

oh ikan makarel

Assalamualaikum waramatuallahi wabarakatuh,

Para temanku sekalian.


PROLOG

Pagi ini,Tepat pukul 9:30 pagi,Aku cuba mengayuhkan pedal basikal powerku menuju ke pasar abdeen.Ikan makarel adalah sasaran utama untuk aku jadikan santapan tengahari ini dan selamanya.hahaha (rumah aku memang top dengan segala masakan ikan makarel).

Aku:"Izaiyak? (Pe cer?)

Ammu:"ehh habibi..alhamdulillah...amil ea?tamam?..(eh kau..kekasih

ku...aku sehat naaaa...ko pe cer?ok eh arini?)

Aku:"kher alhamdulillah..err..makarel musy maughud wala eh?"(ok je..aku sehat.emm..ikan makarel tak da ke?)

Ammu:''aaaaa...(tanda meng"iyakan pertanyaanku)....tigi kaman nus sa'ah ya beyy.."(kau datang lagi setengah jam k)

Aku:"mesyi habib.."(ok beb)

Amacam..sempoi tak aku maknakan..haha..lebih kurang la tu maksudya.kang skema-skema kang.geli korang nak baca..haha..


KECEWA

Lantas mengundurkan basikal dan menuju pula ke gerai surat khabar.Misr el-youm dan al-ahram adalah dua surat khabar yang biasa aku beli.(like utusan harian dan metro la if kat malaysia).

Wahh class gitu. haha


Kemudian ingat nak chill kat kedai kopi.Dapat seteguk dua "syai fatla we sukar barraoh" best gak,Sementara menunggu nus sa'ah tu..(setengah jam).Namun,Hati ini enggak mau-mau turun dari basikal walaupun sudah ratusan kedai yang aku lewati.(penipu!!)hehe.

DSLR!!

Akhirnya kayuh punya kayuh..Sampailah aku ke satu destinasi yang dinamakan ''SAIDAH ZAINAB".Betul-betul 100 kali kayuhan dari pasar abdeen ke kawasan saidah zainab.(ye ye o je aku kira semua tu) hehe.Sememangnya kawasan itu memang tidak jauh pun dari rumah aku.

Dinamakan kawasan itu saidah zainab atas kerana ada sebuah masjid yang tersemadinya maqam cucu nabi Muhammad S.A.W iaitu Saidah Zainab R.A.Beliau adalah anak kandungnya fatimah az-zahra' al bathul R.A dengan imam ali abi tholib K.W.

Masjid saidah zainab bte imam ali bin abi tholib uqailah bani hasyim by "kitab masajid misr wa auliya'uha as-solihun-juzuk awal"


Maka beberapa gambar telah aku tangkap mengunakan DSLR lama aku (wah class gitu)..tak dalah..dengan hp nokia e72 buruk aku je..hehe..Dalam ruih rendah yang agak membinggitkan telinga aku,Alhamdulilliah..Sempat juga aku berdoa di luar kawasan masjid tersebut untuk papa mama,akak abang,kawan-kawan,guru-guru,dan seluruh umat Nabi Muhammad S.A.W.Semoga tuhan menerima segala doa-doakau td.Allahumma ameen..

GOTCHA

Usai berdoa dan berfoto-fotoan..tetiba teringat kat kawan blog sorang ni ha (DOCTOR IZZATI)...Dikatakan rumahnya dekat-dekat je dengan masjid syaida zainab.Apa lagi sekodengla kononya...opss..bukan sekodeng la...Usha-usha je,Mana la tw ada milo terjatuh dari bangungan 10 tingkat itu.haha.Last-last dapat gak ku temuI rumah itu.(mewahnya rumah!!).Namun aku buat dek je.Cukup la bau ikan masin yang tengah di goreng itu dapatku hidu..hahaha..(gurau je dr.zati oiii).


Sebagai bukti (ceeewah)


Setelah setengah jam.Aku pun balik ke pasar dan terus ke kedai tadi.Alhamdulillah...Timbul jugak ikan makarel manja aku tu..hehe..

TAMAT

p/s:

hari ini :Ikan makarel masak singang+sambal petai mak-mak+sayur kubis ikan bilis = sedapnyerrr..

harini:1 ringgit malaysia = 2 genih mesir !!!...wow..shopping2...tettt (duit plak kering)

harini:cuti satu dunia..sekian....tettt..=)

Keep smiling!

Lailahaillallah Muhammadarasuluallah,

06:25 pm.Abdeen House,Egypt.



11 comments:

Izzati Hashim said...

p dekat masjid ke?

kalau tgk gmbr bawah sekali tu, jauh lagi dari masjid kan?

-.-

E n t o y C a i r o said...

pegi masjid dulu..then ke metro saidah zainab plak..(ngeee)..cari milo...hehe..

=)

MakNana said...

Convert RM-LE...dapat manyak pon...
tp harga barang sume naek!
Harga umah sewa pon naek...

Sabor je lah~~

Sempoiii arr kayuh basikal..hehee~~

E n t o y C a i r o said...

nunu bebeh:

hahaha..

tw x pe..

ikan makarel naik segenih gak tadi sekilo...nasib baik upah nazof ikan tadi x naik...errr..haha

sempoi jiler beb!!..

cik dila said...

hmm..dah lame xmain masak2..rindu la plak ngan dapur!>_<

E n t o y C a i r o said...

tu la..masa kecik2 x nak main masak2 puas2..

hehe...

boleh la camni raya ni entoy turun muar..nk rasa masakan air tangan cik dilla...hehe...

cik dila said...

kalo nak rase air tgn cik dila kenala turun segamat..kalo turun muor jawabnyer dpt penangan tgn dr atok cik dila la yerkk...hihii

E n t o y C a i r o said...

lahai...jauhnyer segamat...
i'allah jika ada kelapangan nnti..

amie... said...

"....sambal petai mak-mak....."
haha...xnak kalah tu...

mizzapple said...

ikan makarel?
ikan apa tu?
huhu

E n t o y C a i r o said...

amie:


hehehe...
kang klw sy tulis sambal petai datuk datin kang.....haaa...lagi x boleh lawan...

btw..

kat mesir x da petai..saje bagi nama untuk membuka selera tuan empunya badan..=)



mizzaplle:

makarel tu ikan tuna..
berpangkat "bapak" la..
coz dia besarrr punyaa..
hehehe....=)

Related Posts with Thumbnails