Monday, May 30, 2011

Hati kena baik,mulut kena manis


Assalamualaikum warahmatuallahi wabarakatuh

Temanku sekalian.


PROLOG

sekadar hiasan..

Kini aku melihat dunia kian sempit dengan keramaian teman yang aku telah kenali mahupun kenal atas kenalan aku.Samada melalui perantaraan alam maya ataupun alam realiti.Sungguh aku tidak percaya dengan keajaiban yang di peruntukan ke atasku.Jika aku memandang dari sudut yang lebih ilmiah.Tidak lain tidak bukan ini semua adalah sebuah anugerah yang berbentuk ujian yang harus aku lalui.Do you know what i means?

Itulah dimaksudkan dengan amal ma'ruf dan nahi mungkar terhadap kawan-kawan.Ingat dan mengingati.Dimana islam amat menitik beratkan tentang itu.Sesungguhnya kau dan aku adalah saudara.Tiada siapa yang mampu menegurkan kita melainkan kita kita.

SI RAJA DAN SI FAKIR

Sehubungan dengan itu.Aku mula teringat dengan sebuah kisah yang amat membuatku terdiam seribu bahasa.Dimana seorang fakir miskin yang hanya memiliki sehelai jubah dan sebuah tongkat yang ingin menjadi seorang yang kaya raya dengan menerima cabaran dari pihak istana yang berupa agar dapat menemani seorang raja yang baru meninggal dunia di dalam kubur.Maka berlalulah 2 hari si fakir ini di dalam kubur bersama mayat si raja itu.Namun pada keesokanya,si fakir itu pun keluar dari tempat persemadian raja itu.Maka seluruh pihak istana ingin memberi ganjaran sepertimana yang di janjikan.Tiba-tiba si fakir menolak segala yang ingin di hadiahkan ke atasnya.Lalu dia menjawab."cukup lah dengan dua barang ini yang aku punyai (mengisyaratkan pada jubah dan tongkatnya) itupun aku tak mampu untuk menjawab segala pertanyaan dengan apa yang aku punyai harini!" I think you get my guess.

Kenalan kita adalah milik kita jua.sama seperti barang-barang yang kita ada.selain diri ini kau juga termasuk dalam tanggung jawabku.

Oleh itu,Aku mengingatkan ke atas diriku dan kalian semua.Terimalah segala ujian allah dengan hati yang luas,Mudah-mudahan tuhan membantu kita.Sungguh pun hati kita lemah dan tak berdaya.Tidak rugi pun jika kita punyai ramai kenalan.Bukankah yang dinamakan murahnya rezeki itu selalunya ada pada orang yang punyai ramai kenalan?So,Terimalah kenalan anda itu dengan seadanya dia.

PEDOMAN

Pedoman Imam As-Syafie Rahimahuallah taala:
“Sepanjang hidup aku berjuang bersungguh-sungguh mencari sahabat sejati hingga pencarianku melenakanku"

Keep smiling!

Lailahaillallah Muhammadarasuluallah,

12:51 pm.Abdeen House,Egypt.

4 comments:

cik sweet said...

:)

E n t o y C a i r o said...

cik sweet:

suka senyum!!..

hehe..

HS said...

sahabat itu adalah bila dia segera di sisi di kala susah dan senang kita...sahabat itu yang sanggup menegur kita kala kita tergelincir dari landasan dan setia di sisi menemani, menasihati tanpa jemu meski kita tidak mengalu-alukan kehadirannya. Allahurabbi

E n t o y C a i r o said...

hs:

ya..selain anda salah seorang keponakan belah bapa sy,anda juga salah seorang sahabat baik sy.terima kasih deq ayu.

allahurabbi..

Related Posts with Thumbnails