Saturday, January 8, 2011

Tajdid cinta


Setiap yang hidup samada tidak berakal atau sebaliknya,pasti ada undang-undang tersendiri.cuba la kita perhatikan ciptaan allah yang sekecil semut itu,jika kita perhatikan mereka bergerak seakan-akan beratur walaupun disebelah kanan dan kirinya tiada gunung-ganang,bukit bukau,semak samun dan macam-macam lagi yang mungkin bagi sang semut tidak boleh untuk potong line teman-teman dihadapanya..kenapa dan mengapa sang semut tetap mengikut galur-galur yang dihadapanya bukan dari arah lain???...siapa tahu sila angkat tangan.....(dah agak dah...sorang pun tak mampu nk bagi jawapan)..hampeh....

Mungkin jika aku menanyakan soalan yang sama pada kanak-kanak sekolah rendah dan mereka pasti akan menjawab..."semut mana ada akal cikgu!"(sesekali berangan jadi cikgu)..jika di soal pada anak-anak pula "semut ikut emak ayah diorang kot papa"(sesekali lagi berangan jadi seorang ayah mithali pulak) jika disoal pula pada cucu-cucu "hanya mampu tersenyum kambing sambil mengangkat kedua-dua belah bahu''(tak payahlah nak cakap aku nak jadi atok,calon isteri pun tiada lagi).

Baiklah teman-temanku sekalian...

Bagi aku yang faqir ini mungkin sahaja jawapan aku sama dengan cucu-cucu tadi...dalam erti kata lain "Wallahu A'lam" .Tuhan pencipta lagi maha arif dalam semua benda yang diciptanya,pasti ada makna tersendiri.Sepertimana ingin aku kuatkan ingatan kembali pada kalian dalam posting-posting sebelum ini yang Tuhan itu maha mengetahui dan jauh dari sunah-sunnahnya yang sia-sia belaka.

Begitulah juga dengan kehidupan seharian manusia,sudah jelas kita sebagai khalifah harus mengikuti segala undang-undang yang di perintahkanya.Apa dia perintahnya???adakah kalian ingin aku menyoal lagi mengikut tahap-tahap tumbesaran manusia seperti turutan diatas???...Aku pasti dan yakin kalian maha tahu apa yang diperintahkan pada kita di muka bumi ini.Dalam al-quraan ada menyebutkan bahawasanya ''Tidaklah aku (allah)menjadikan manusia dan jin,melaikan untuk beribadah" dan ditambah lagi oleh para ulama dalam hidup ini allah menjadikan kita untuk ''Berlajar".Makanya apalagi yang kita tidak faham?,sangat faham bukan?oleh itu cuba la sedaya upaya untuk mengikuti undang-undang kehidupan sebelum di bicarakan di mahkamah akhirat kelak...

Ada betulnya kata seorang sahabat aku yang mahu di gelar SB (stalker blog)..telingga yang mendengar,mata yang melihat,pasti dekat dengan mulut yang berbicara.Maksudnya...orang yang memberi nasihat itu must be in line with his words...demi mengelak penyakit riak dan sombong..marilah kita sama-sama tajdid(memperbaharui) kesanggupan diri dengan undang-undang yang allah telah dipertangung jawabkan kepada kita!!!..(jika kita boleh tajdid cinta dengan teman-teman...mengapa tidak dengan robbul alamin ini???)


2:52 am,
12°c,
abdeen,cairo.

No comments:

Related Posts with Thumbnails