Sunday, January 9, 2011

An awesome a today

Teringat pertanyaan makcik aku belah mak (adek mak aku) masa raya 2009 yang lalu.ketika itu dia buka topik pasal malam lailatul qadar "fahmi tahu tak cemana kita nak tahu malam itu malam lailatulqadar?"aku yang dianggap baik la kononnyer kerana telah bergelar pelajar dari universiti al-azhar mungkin sahaja dapat menjawab soalan cepu emas itu.Lalu aku mulakan menjawab "tak tahulah cik lin"aku yang cuba melawan perasaan malu terus mengaku dengan selamba,kerana aku tahu amanah ilmu (jawab jika tahu-senyap jika sebaliknya).Aku cuba melontarkan pertanyaan itu kepada makcikku kembali...Dia yang cuba menjawab dengan menyangka-nyangka jika malam lailatulqadar itu mungkin saja...seseorang itu dibangunkan oleh allah dengan perasaan yang senang hati,mengambil wudhuk dengan perasaan gembira,solatnya dengan perasaan khusyuk,dan doanya pula terasa panjang.

Sambung makcikku lagi "kita tahu kita kadang-kadang tak mampu hendak bangun malam tahajud,apa yang kita mampu adalah azam dan berdoa,nescaya tuhan akan bantu.tapi jika kita sambil lewa untuk mengejar kebaikan,pasti tuhan akan sambil lewa pada kita,nauzubillah.."Nauzubilah!! sambut aku dan ibuku yang berada disitu juga.makcikku terus menyeloroh "kita ni kalau tuhan tak beri sedikit kemampuan untuk hidup,nescaya sebatang jarum pun takkan mampu untuk kita mengangkatnya!!"..dalam hati aku mula berbisik "nasihat ini macam pernah aku dengar dulu,tapi bila dah lama tak dengar,rasa lain macam je"..aku yang berada betul disebelahnya amat merasai apa yang ingin cuba disampaikan..sebagai orang muda..aku mendengar dahulu dan membiarkan orang tua lain yang menyambut kata-kata keramat itu tadi...ibuku yang disisinya pun mula mengaturkan bicaranya "betul tu lin,aku iki yang wes tuak kok,dino-dino doa' kan angger kuat wae la.." (sila cari kamus)..aku yang selalu 24 jam dengan ibu hanya mampu menganggukan kata-katanya.aku tahu sekali apa yang dia kerjakan untuk setiap hari...

Apa yang ingin kusampaikan pada kalian mungkin sudah terasa di hati masing-masing...oleh itu sama-samalah mengejarkan kebaikan untuk saham kita di akhirat kelak..jika sekarang kita bergelar seorang anak,sudah pasti imbuhan (pahala) itu akan diberi juga kepada orang tua kita,dan jika kita telah bergelar ayah dan ibu tidak mungkin imbuhan itu akan dirasai oleh anak-anak ,melainkan kita yang mengajar mereka untuk itu (beramal soleh)...Renung-renungkanlah untuk masa depan kita bersama...

*****

Pagi hari ini adalah pagi yang sangat bermakna sekali bagi aku,kerana seorang kawan telah mengajak aku bersolat subuh di mesjid yang selama dua tahun ini aku mencari dan berhasrat untuk pergi ke sana...namun pagi harini dengan izin allah,aku yang hanya berjalan kaki hampir satu setengah kilomiter dapat untuk menuju kesana,itulah mesjid sultan syamsudin hanafi,masjid lama yang masih utuh dan mengekalkan ciri-ciri lukisan tamadun silam.Masjid yang terkenal didalamnya ada dua keistimewaanya...Satu:maqam sultan syamsudin hanafi(seorang ulama' yang terkenal di mesir pada tahun 1341).Dua:telaga air yang rasanya persis air zam zam (ada kisah menarik tentang telaga dan rasa air suci ini).ALHAMDULILAH!!syukur!!..akhirnya aku dapat menziarahi kembali....JAZAKALLAHUKHOIRAN KATHIRA AI...kredit untuk kamu!!

*****




~Maqam~

















~Telaga~







-9january2011-06:12am-cairo-




No comments:

Related Posts with Thumbnails