Wednesday, December 15, 2010

Aku,Dia dan Jobot

First rancangan nak pegi pejabat pos kat belakang istana abdeen tuh..tapi pejabat sudah tutup awal plak..oleh kerana waktu berbaki 3 jam lagi akan masuk waktu magrib...kawan aku ajak pegi maqam...aku tanpa berfikir panjang terus mengangguk..ingat baru nak ajak jalan-jalan kat tepi sungai neil...tapi bila terdengar nak pegi maqam seorang imam yang pernah mengoncangkan dunia suatu ketika dahulu...musnah terus impian nafsu dek hati yang dah lama tak menziarahi mazhab al imam as syafie rahima alah ta'ala..

Alhamdulilah dengan izin allah taala...hanya memerlukan 20 minit lebih untuk sampai kesana dengan selamat dan aman...tetapi tidak pula ketika pulang...trafik jem strawberi yang membuatkan kami terlewat sebentar.....

Sesampai disana...terasa bening sekali perasaan ini..tak tahulah nk kata ye ye o ke poyo ke hapa ke tentang perasaan hati time tu..sampai-sampai terus menziarahi maqam imam mulia idris bin muhamad as syafie....kemudian baru la kami solat asar berjamaah di kawasan dalam maqam....ku cuba segala upaya untuk memanjatkan doa yang aku harapkan dan aku cuba menyebut satu persatu nama ahli keluargaku..sanak saudaraku...sahabat-sahabatku agar tuhan lebih merasa seakan-akan aku benar-benar meminta pertolongan kepadanya.....moga doa-doaku tadi petang...dapat di dengari oleh allah ta'ala..lantas memakbulkanya...ameen...


p/s
Tanda beradab bila masuk mesjid....perlu solat tahayyatul masjid...
Tanda beradab bila masuk masjidil haram...perlu tawaf kaabah...
tapi bila dalam mesjid ada maqam... adabnya perlu ziarah maqam dahulu..barulah solat tahayyatul masjid..


pintu gerbang menuju ke maqam...dia atas mesjid ada sebuah sampan menandakan pergorbanan beliau ketika menuntut ilmu agama islam


di hadapan mesjid as syafie ra


di hadapan maqam imam as syafie ra


ai dan jobot usangnyer since 1983

No comments:

Related Posts with Thumbnails