Thursday, June 23, 2011

Anak dara is Aku?


Assalamualaikum warahmatuallahi wabarakatuh

Temanku sekalian.

PROLOG

Sekadar hiasan


Dalam sedar tidak sedar.Telah lama aku jadi anak perantauan,yang jauh dari bumi tercinta Malaysia.Kehidupan yang berlainan adat dan resam disini banyak mengajar aku erti kecekalan dalam hidup.Lebih-lebih lagi soal keredhaan yang telah di taqdirkan.Pahit manis semua aku dapat rasa sendiri.

Saat membayangi wajah emak di ruang mindaku yang kosong ini.Bukti terlalu rindu pada emak,begitu juga pada bapak.Kedengaran siaran ulangan apa yang bisik tadi pagi "Kuatkan hati demi untuk menjadi insan yang cemerlang kelak" Namun lain pula apa yang di katakan oleh bapak tadi pagi "Doa dan sangu (duit poket) yang bapak mampu berikan" Tapi kedua-dua itu amat berkait rapat bagi aku.

Bapak aku bukan orang kaya tapi seorang yang dah penat dengan apa yang telah di upayakan untuk anak-anaknya sejak masa mudanya dulu.Itulah beberapa bidang tanah yang sarat dengan pokok kelapa sawit yang dia miliki.Oh kebun sawit itu.

Kebun sawit itu telah lama sunyi tanpa keluhan anak-anak yang sangat akur akan membantu bapaknya pergi mencari rezeki untuk setiap 2 minggu sekali.Air kopi dan air teh yang diisi dalam bekas botol air minuman berkabonat itulah yang menjadi nyawa dalam setiap lelahan yang dirasai.

Suatu lagi lebaran sejarah yang aku alami dalam waktu-waktu emas itu.Ketika itu waktu pagi.Tempat di kebun sawit.Abanglah yang mencipta sejarah.Haritu dia cuba berlagak ngeri dengan bapak.Dia cuba menghilangkan diri sewaktu bekerja.Makanya dengan aku sekali yang dia cuba hilangkan.Alasanya,dia terlalu penat dan sakit perut.Memang penat pun.Maklumlah masih budak-budak.Tak lama selepas itu.Petang itu juga sebelum magrib seingat aku.Tali lembu yang biasanya di ikat pada leher lembu sampai ke punggung abang.Perghh..

Aku adik.Aku terselamatlah,sebab aku tak tahu apa-apa.Tapi bila mengenang kejadian tu memang kelakar.Sebab abang aku memang gentel.Jika nak diikutkan lagi.Ada abang yang sulung tu lagi gentle.Tak sia-sia lah bapak ikat kau kat pokok rambutan yang banyak dengan kerengga tu.hehe.

Alahai...itu semua mimpi semalam.Seronok bila di ingat-ingatkan kembali kenangan ini.Bapak yang sudah mencapai ke peringkat usia 70 an dan emak yang sudah mencapai ke peringkat usia 60 an hanya mampu mendengar kisah-kisah yang di ungkit oleh anak-anak pada setiap malam lebaran.Tak sabar rasanya nak tunggu malam lebaran itu di malaysia nanti.

Bapak..Walaupun pernah dulu kau menampar aku ketika aku salah membaca al-quraan sehingga songkok aku yang lembut itu bisa terbang jauh.Aku ingin sekali mengucap terima kasih yang teramat sangat.Kerna aku tahu betapa besarnya peranan penampar yang kau berikan.hehe.

Harini cerita tentang bapak.Sebab bapak aku tadi pagi buat lawak.Boleh dia kata kat aku " balik ni jadi anak dara kejap ye.emak nak rehat tu ".hehe.So,anak darakah aku selepas in?.Nonsense!!


Keep smiling!

Lailahaillallah Muhammadarasuluallah,

06:44 pm.Abdeen House,Egypt.

18 comments:

Nazihah@Jiha said...

salam alaik, Tanak Wagu :)

E n t o y C a i r o said...

jiha:

wassalam..tanak wagu tu apa bah?
hehe

Nazihah@Jiha said...

carilah sendiri :)

= d = said...

mesti x sabar nak jadi anak dara kan??
kahwin je la dok..
t isteri kau leh jage mak kau..
bkn jage kau tau..
haha..

(jalan2 cari pasal balek..)
:)

E n t o y C a i r o said...

jiha:

kedeks!! x elok bah...:)

E n t o y C a i r o said...

dila:

haha..
x da calon la.
ko ada calon untuk aku ke? :)

x pelah..aku bg ko kawen dulu..
lagipun ko dah tua dah..haha..

(hambikk!!)

Humaira' said...

agreed! bayar hutang setelah berbulan2 tinggalkan maktok! masa utk die dimanjakan..so, jgn culas!! hehehe

E'in said...

garang ek bapak ko.. siap sedia ye nk jadik ank dara.. :)

E n t o y C a i r o said...

hs:

haha.dengki!!
culas tu apa?

E n t o y C a i r o said...

e'in:

garang weii!!!
tp skang dia dah cool..
masa muda dia je..hehe..

ko ada tips2 x nk jadi anak dara yang taat pada keluarga..haha

liyanahairi said...

whoa.. cool uh cerita ko.. setiap orang ada cerita masing2. Ada kisah hitam putih tersendiri. Ku baca cerita ko yang ni kan, aku da boleh imagine umah ko ader sebidang tanah kelapa sawit..yg jauh sikit dr umah ko. setiap kali turun ke sana, confirm naik motor.. hee :D
cerita ko n abg ko dah macam cerita nur kasih.. hoho!
Balik Malaysia nnt, raya sakan la ko ~ national day cum hari raya puasa~ cool!!
ape2pun balik sana nnt, enjoy every single moment. especially with your family members.
Allah bless us all.

E n t o y C a i r o said...

yana:

hehe..
daya jangkaan yang bagus aku rasa..dengan apa yang ko rasakan..hehe

alahai yana..sound sedih seyy..paisey la camni aku nk balik sensorang..jom ikut mak balik!

haha..

liyanahairi said...

Aii~~ mcm tak sabar rasanyer ko nak jadi anak dara sbb pggl diri sndr mak.. Haha! ROFL.. Paisey jap aku dengar~~ ko tak gagal buat aku gelak. Nak ikutkan nak je ku balik sg kejap ada hal penting yg buat kepalaku pening pikir kat sini tapi jangan pernah nak letak harapan parents ku kasi green light utk ku balik. Takpe2 aku ambil alih tempat ko jd anak perantauan. Ku dah biasa 2 tahun tak balik. Harap2 stay aku kali ini lagi gerek & happening dari tahun2 lepas. itu yang aku harap sgt2. . :D
Yang penting ko enjoy ko nye holiday kat sana. (kot2 ku tk smpt nk pesan kat ko la kan,tau2 je ko hilang balik Msia. But dont worry, ku tk kirim ape2, kirim salam family ko orite brader~)

E n t o y C a i r o said...

yana:

alamak beb.aku pun paisey la camni..gusi ko asyik basah je eh..g la jemur kat balakon tu..hehehe..

thank yana for the words.

i'allah mak sampaikan nnti ye..

liyanahairi said...

Haha! kuasanye aku nak keringkan gusi di balcony. Dah tak main duduk kat balcony lagi.. bakal pindah tk lama lagi. Balcony tu tinggal sejarah je nanti.

E n t o y C a i r o said...

yana:

oic..sian ko nyah!!..hehe..
i'allah..dapat umah corner side nanti..haha..

liyanahairi said...

insya Allah ..

E n t o y C a i r o said...

yana:

tuka pic la plak..
ingat sapa la tadi..
hehe..

Related Posts with Thumbnails