Monday, June 20, 2011

Bila di tanya soal pilihan hati


Assalamualaikum warahmatuallahi wabarakatuh

Temanku sekalian.

PROLOG



sekadar hiasan...


Dari abduallah ibnu mas'ud RA,Rasuluallah SAQ bersabda pada kami" wahai genarasi muda,barangsiapa di antara kamu telah mampu berkeluarga hendaklah ia kahwin kerana ia dapat menundukkan pandangan dan memelihara kemaluan.Barangsiapa belum mampu hendaknya dia berpuasa.sebab ia dapat mengendalikanmu.(mutafaq alaihi)

Seorang sahabat aku telah berkongsi pandanganya terhadap wanita dan lelaki zaman sekarang.Actually dia menfokuskan tentang aurat dua kaum ini.Kebetulan pula dia sedang mencari pasangan hidupnya ketika ini.Wow! sound greats right?.

Beliau seorang student yang belum habis belajar lagi,Namun begitu pihak keluarganya rata-rata bersetuju dengan pekara ini,walaupun pada awalnya agak berat untuk mengizinkan permintaan seorang sahabat aku ini.(gentelmen!!).Bagi aku,pekara ini harus di fahami antara kedua-dua pihak,iaitu si anak dan si orang tua.

Sahabat aku ini seorang yang simple.Ada rupa,Ada pelajaran,Bijak mengurus wang ringgit,dan paling penting seorang yang taat pada ibu dan bapa.

Sambil belajar ini dia juga sedang mencari seorang wanita yang cukuplah pada dirinya itu berpakaian yang sopan dan sejuk mata memandang.Tidak semestinya yang berniqob itu sejuk dimata.begitu juga dengan tudung yang labuh.Namun bagi dia.Kadang-kadang semua itu hanya sebuah lakonan semata-mata.Dan dia percaya,Bukan semua wanita-wanita ini berlakon,Ada juga yang ikhlas demi mencari redha allah.Apa-apa pun kembali kepada niat.Aku tidak mahu berat sebelah dalam hal ini.Kalian ada hati dan agama.Kalian tanyalah iman kalian.

Didoakan sahabat aku itu berjumpa dengan pilihan hatinya yang dititipkan oleh allah.nasihat aku.Jika kita sudah berkenan dengan seseorang,Kita hanya perlu berdoa seikhlas-ikhlasnya.Kemudian mintalah restu ibu bapa.Bagi aku restu itu sebuah anugerah yang tidak ternilai yang dikurniakan oleh allah kepada orang tua kita.Hmmm...Ada lagi ke zaman sekarang manusia mementingkan amalan restu itu?.

KAJIAN SENDIRI

Rata-rata juga bila aku menanyakan tentang pilihan wanita pilihan kepada setiap golong lelaki maka jawapanya nombor satu adalah dari segi aurat,kerana aurat itu suatu asas hukum agama dalam islam.Jika yang asas sudah di abaikan.Apakah yang lain akan di jaga dengan sempurna.Begitu juga aku dapat rasakan dengan golongan-golongan wanita juga menginkan seorang lelaki yang menjaga auratnya dengan baik selain seorang yang tidak merokok.

Pernikahan itu amat indah.Maka laluinya dengan sifat kasih dan sayang.jangan jadikan pernikahan itu sebuah matlamat yang dicari,Tetapi jadikan ia sebuah jalan untuk mencapai matlamat yang hakiki iaitu mencari keredaan Allah S.W.T.

Alamak...cakap macam orang dah bernikah je hehe.Rasa-rasa mahu kenal tak dengan sahabat aku ni?.hehe..Amboi laju angkat tangan eh.Dan aku bila di tanya soal pilihan hati..Aku pasti menyoal kembali..adakah kau rela dimadukan?.hehe.


Keep smiling!

Lailahaillallah Muhammadarasuluallah,

11:39 am.Abdeen House,Egypt.

12 comments:

Nazihah@Jiha said...

siapa kwn akh tu ya?..haha,ok bergurau..

Allah swt telah menciptakan manusia sesuai fitrahny berpasang-pasangan yg mana dlm kalangan mereka itu adalah saling memerlukan di antara lelaki dengan wanita..

'madu' manis dan berkhasiat(madu lebah ja r) :)

NunAlifNunAlif said...

Amboit Entoy...hehe..

Nice entry..
Semua m'harap pasangan yang terbaek..
Jadi bermula dari diri sendiri,
Perbaiki & didik diri untuk jadi org yang BAIK2..insyALLAH..

Soalan awk tu agak best lah...
Kepada akhawat sudi2kanlah jawab ape yg Entoy tanye tuu...hihi..:p

E n t o y C a i r o said...

jiha:

hehehe..
sy setuju dengan qoute nasihat tu.tq cik jiha.
yeke madu lebah je..hehe...belum cuba belum tahu..tettt..haha..:)

E n t o y C a i r o said...

nana:

heeeee...
ya terima kasih atas peringatan ringkas itu..
kalau la ada akhwat cakap camtu..maka beruntung la kedua tapak tangan sy..haha..(over)

Nazihah@Jiha said...

tak tau r,dpt cuba ka tak :)

E n t o y C a i r o said...

jiha:

hehe..klw nak sgt..berdoalah..hehe
takpe nnti sy doakan eh..teristimewa untuk anda di bulan rejab mulia ini.hehe

Nazihah@Jiha said...

eee...yalah,tq r akh Fahmi :)

E n t o y C a i r o said...

jiha:

bagus anak mak nyahhh!!..hehe..

HS said...

Salam.

PROLOG: Jodoh,pertemuan,ajal & maut sdah di tulis-NYA. Jodoh itu biar setinggi mana pun impian yang terlukis, tunggu sajalah kehadirannya tanpa sangsi.Serasi tidak semestinya selesa..suka tidak semestinya itulah cinta sejati.

EPILOG: Hari ini janji dipatri, dialah segalanya. Esok dia pergi, airmata mengiringi menyesali sebuah pertemuan. Alasan, ibu tidak merestui, ayah menghalang cinta yang terpatri..

Cinta itu memang terlalu indah untuk dikenang, namun ia juga terlalu misteri..tidak terungkai dengan kata-kata dan firasat hati.

Perbaiki diri,bermuhasabah dan BERSANGKA BAIK selalu itulah yang dituntut.

Wallahua'alam

p/s:
Bermadu itu juga tentuanNya. Siapalah kita yang mahu menolak tentuanNya andai itu yang telah tertulis.

E n t o y C a i r o said...

hs:

mantop sungguh ucapan anak pakcik komeng ni..

moga kita semua diberikan jodoh yang terbaik untuk diri kita.

thank u for everything:)

amie... said...

wah...wah....encik entoy....
exam2 ni kua lak entry soal2 pilihan....hehe.....

E n t o y C a i r o said...

amie:

wala wala bak amie!!

senyep-senyep ajaa donggg..hehe..

Related Posts with Thumbnails