Sunday, February 8, 2009

Jejak 'MEMBERS' -Part three

Berat hatiku ketika ingin meninggalkan bandar tanta yg tersergam indah dgn rumah2 yg usang....dan suasana yg sepi berbanding dgn bandar kaherah..erm..x tau la sahabat aku sorang ni dapat rasa macam aku ke x..hihi... sblm menaiki kereta sewa yg bakal membawa kami ke destinasi kedua...sempat lagi aku tngkap gambar ditempat berhampiran dgn bustand tanta...dan kat kawasan ni la..selalunyer mahasiswa2 malaysia tanta menangkap udang..hihi kelaka2..biasalah klw dah x da keje..macam2 ustad timur tengah ni buat..hihi.tp sayangnyer aku x dapat nk cuba tangkap udang kat sini sbb waktu aku amat singkat sekali dan aku pun x rancang nk p tangkap udang time tu...ape2 pon i'allah aku datang balik ke tanta untuk jumpa udang2 yg aku x sempat nk jejak..hihihi. dgn berkoskan 4 junaih dapat membawa aku ke daerah mansurah..hihihih kenapa aku tetiba gelak ni..camni,ada satu cerita yg sempat aku rakamkan dalam perjalanan kesana..kebetulan aku duduk di sebelah mat arab yg x kurang machonyer...mula la perbualan ringkas aku dengan mat arab ni.....

aku:lau samaht's ya sodiq..

mat arab:aiwa..

aku:ugrah bikam?

mat arab:arba'ah genih i'allah..

aku:aaa..kuntu awal marah ila mansurah..

mat arab: aaaa..kuwais2...ma ra'yuka anil mansurah?

aku:(dengan berbekalkan pengalaman separuh jalan ketika aku menuju ke mansura,aku mula menjawab)..urm..alhamdulilah..subhanal mu'ti,yujad bustan kasir al lazi yamtala' bil khadrawat wa fawakih.laisa kamisluhu bil kaherah..hihi..

mat arab:soh2.summa?(sambil senyum manis)

aku:wa sami'tu minal sodiqi yakuli..."anal mar'ah mansura jamilah awie"..hihi

mat arab:hohoho(sambil menepuk tangan aku)..aiwa2.

aku:hihihihi (senyum sokmo jerlah)

hihihi..kelako2..arwa sebelah aku tersenyum2 jer..sbb curi2 dgr perbualan aku ngan mat arab tu..dan aku sebenarya x da niat la nk tgk perempuan2 arab mansura ni..just aku nk bergurau je dgn mat arab tu.klw tw ummu aku ni..mau x merajuk ngan aku..hihi.tp mmg best la klw bebual ngan arab ni..tp ada dua syarat untuk mendapat keseronokan berbual dgn arab ni..syaratnyer mesti sporting dan x dalah serius dan kerek giler..hihi..secara peribadinya panjang lagi perbualan aku ngan mat arab ni..tp dah la..esok2 je aku cerita i'allah..hihi sampai jer aku ke bustand mansura.aku menaiki van atau dalam bahasa arab MESIR "MACRO BUS" atau masyhur di kalangan mahasiswa di sini "tramco" yang memuatkan maksimum 12 orang di dalam kenderaan tersebut...akan membawa ke lokasi yg ingin di tujui.. kemudian itu kami menaiki tuk tuk plak(sebuah kenderaan beroda tiga),amat masyhur untuk memasuki lorong2 rumah yg terbina secara bersepah dan berhampiran antara satu sama lain...bukanya macam kat singapura,rumah pangsa lagi indah dan tersusun rapi dgn kelengkapan keselamatn yg mencukupi,x perlu menaiki kenderaan yg kecil spt tuk tuk..tp siap teksi boleh masuk bawah kolong lagi.hihihihi(cakap atas dasar pengalaman ni)....hihi...berbalik cerita tadi...mesti korang rasa lecehkan,untuk sampi ke lokasi..ada je yg perlu dinaiki..hihihi..tp bagi kami ianya satu pengalaman yg menarik dan mencabar...(cover diri)... bermabit kami dirumah sahabat kami bernama shazni bin hariz ..nama penuh la plak..tp kita org panggil dier lelet..jejaka manis ini anak kelahiran kluang ini telah siap sedia menerima kami sebagai tetamu ketika kami berada di tanta lagi....(yerlah...aku dah call dia nk datang umah...x kan dia nk tolak plakkan..hihi..)...oleh itu dia telah menghidangkan kami dgn masakan ayam goreng berempah kunyit dgn sayur goreng yg enak lagi berlemak..hihi.alhamdulillah wareekk kata org jawa..hihi.. petang tu rehat dulu..dalam rancangan..sahabat mansurah ingin membawa kami ke asfur(kedai menjual barangan kristal),namun rancangan itu gagal.so apa yg jadi..kami dibawa ke pasar seperti suq awal bahr di tanta.namanya suq sika adim..sempat la juga aku ambil gambar...sebelum memasuki suq itu..kami dapati ada sebuah kedai yg dikerumuni dgn manusia yg berbagai2 lapisan..ternyata apa yg kami nampak adalah sebuah kedai aiskrim dan telah menjadi pintu gerbang untuk suq itu..so apalagi,x menarik la klw masuk kat suq tp x dapat nk menikmati aiskrim yg mengiurkan itu..hihihi... kemudian kami dibawa ke sungail niel !!!!buat pe???..ha...sahabat kami telah membawa kami menaiki feri untuk merasai kesejukkan malam mansura di atas feri yg berkoskan sgt murah iaitu 2 junaih sahaja.mesti x pecaya kan..aku lagi la...hihihi...walaupon feri yg aku naik low standart,aku amat menghargai layanan sahabat aku ini..sambil itu dapat juga merasai suasana cafe ala ala lanun spt dalam filem pirates of caribbean..hihi...just kidding..disitu juga kami berbual ttg peperiksaan yg telah kami lalui..dan berbincang ttg hal2 lain yg rahsia bagi kaum lelaki..hihihi.. setelah puas dgn susana yg sejuk lagi mengigit tulang sum2 aku ni ha..perut mula aku berbisik2 plak..hihihi..mana cukup untuk perut seperti aku ni just secangkir teh susu diatas feri..so sahabat kami telah membawa kami ke tempat yg selalu dia makan selepas balik dari kuliah..iaitu restoran fattoma..just like pizza gitu...harganya juga amat murah and disamping itu rasanya amat sedap sekali..sampi menjilat garpu @ syauqah..aku ni asyik cakap kos murah jer...yerlah sbb kat muhafazah lah kita dapat rasa benda yg murah2..nk harapkan kat kaherah benda yg murah2...sakit beb...tp itulah realitinya..kaherah spt kuala lumpur..muhafazah2 ni spt kampung2.. kemudian kami balik..ingtkan esok nk p asfur..tp sahabat kami itu x dapt nk bawa sbb dia telah di taklifkan untuk menjadi musyrif bagi membawa uztazah2 ketempat yg ingin di tujui seawal jam 7 pagi....sedih la jugak tp nk wat camna..ok la kan.....malam td dia dah puaskan kami giler2..hihi..tq ye lelet(shazni). esoknyer pas solat zuhur aku ngan arwa mula meneruskan perjalanan dgn bantuan ahli bait lelet untuk keluar dari kawasan ini..tq ye mohaimend..x dapat nk berta'aruf dgn lebih dekat..i'allah jika ketemu kita berta'aruf lagi yer...bagi aku rugi la jika berasa sombong dgn org lain yg berada di tanah timur tengah ni dan x kira la dimana saja aku berada..kerana banyak sgt faedah jika kita ramai kenalan..tp biarlah kenalan kita itu memberi kita suatu kesan yg baik dalam hidup ini..panjang kalau nk kupas ttg mengenali kawan ni...ceh....macam power je ko ni cakap toi..ape2 pon..."think positive,you can found positive"...betul ker aku eja ni..tolong cikgu BI... and petang tu..aku meninggalkan mansurah dgn perasaan sebak..x tw kenapa..mungkin kerana aku mula merasa tenang bila berada disini disamping dapat menghirup udara yg segar aku juga dapat juga menghalusi perasaan daropada nikmat pemberian dan anugerah ilahi kepada penduduk mesir dengan adanya sungail neil yg mengalir keseluruh bumi barakah ini...subhanallah... destinasi seterusnyer kami ke bandar dumyat.......so tunggu cerita akan datang... thank sudi membaca lampiran yg banyak merepek ni..hihi.. and last but not least aku tetap aku...
sebelum aku terlupa sesuatu yg
penting bagi aku ialah ingin mohon maaf kepada sedara aku wan syuib wan syarifuddin yg berada di mansura,maaf x dapat nk contact mahu pun nk jumpa,kerana waktu aku sangat singkat..nnti ada timer kiter jumpa kat restoran fatoma ok..hihi.beliau ada anak sedara abg ipar aku yg berasal dari melaka.beliau juga mahasiswa pada bahagian perubatan di sini...

bersambung...



No comments:

Related Posts with Thumbnails