Thursday, July 21, 2011

SEGELAS COFFEE LATTE


Assalamualaikum warahmatuallahi wabarakatuh

Temanku sekalian.

PROLOG


Sekadar hiasan..

Duduk elok di kerusi costa coffee bersama seorang sahabat di BAI (Bahrain International Airport).Meleset sungguh sangkaan dihati.Bahrain kian maju!!Tidak seperti 4 tahun lepas aku singgah sementara disini sebelum menuju ke bandar lama Kaherah,Mesir.

7 jam itu sangat lama bila di tunggu tapi tidak pula jika di nikmati dengan beberapa helaian novel inglish atau melayu,kitab rujukan kuliah,Majalah hiburan dan lain-lain lagi.Itulah yang aku lihat di depan mata aku sekarang.Mahasiswa takkan membuang waktu mereka dengan sia-sia!

Aku jadi kagum sangat!,Adakalanya malu sendiri dengan budaya ini.Sejuk perut ibu mengandung bila melihat sendiri suasana yang aku rasa ini..Perjalanan pulang yang amat aku khuatiri ini seakan-akan hilang rasa gusarnya bila melihat semua ini.Mungkin dibantu oleh doa emak itu sendiri membantu semua ini.Alhamdulillah.

Kali ini kurma yang biasa aku bawa pulang untuk para tetamu dan sanak saudara yang datang,Telah aku gantikan dengan buah anggur yang begitu ranum sekali.Moga mak tak marah aku jika aku buat semua ini.Bukan apa.Kurma di mesir lebih kuran sama sahaja dengan kurma-kurma yang ada di malaysia.Lagi pula tekak melayu yang bukan kebiasaanya selari dengan buah kurma.Lain pula ceritanya jika buah durian sengaja di gandingkan dengan buah kurma.Pasti tekak melayu menolak sekeras-kerasnya pada buah kurma.heh..Namun buah kurma itulah buah yang paling diminati oleh Rasuluallah S.A.W.

Saat ini teman serumah baru aku (Mr.Taufiq),Sedang enak melayan kitab rujukan kuliah "TUHFATUL SANNIAH".Kitab yang ke arus jurusan sastera bahasa arab.Kencang habis kau beb!.Aku pula sedang terpinga-pinga mencari buku yang aku bawa.Rupa-rupanya aku telah kargokan semua kitab itu.Argh!!.Kesudahanya aku hanya melayan cerita tahajud cinta episod kedua.(Dengar-dengar ramai orang boikot cerita ini)

Buat teman saya di mesir.Manfaatkan waktu pada musim cuti ini.Biarpun angin panas sentiasa singgah di pipi dan hati,Namun dari situ kita akan di ajar agar menghargai dan membalas jasa orang tua kita.Buat aku di tanah air.Jangan duk termenung tanpa arah.Rebuti peluang keredhaan dalam berbakti terhadap orang tua kau!.Anyway wish me safe at my this journey.

Keep smiling!

Lailahaillallah Muhammadarasuluallah,

10:00 pm.Costa Coffee,Bahrain International Airport.

8 comments:

MakNana said...

Have a save journey Wak Entoy!

jgn lupa ole2 dari Malaysia untuk Tuah..:p

Kanta Kehidupan said...

sempat lg mengupdate huhuh...

liyanahairi said...

aah sey ko~ sempaaat~~~ . harap2 ko amek gmbr pat bahrain~ nak jugak tengok suasana kat sana~ ape2pun, good luck in your journey. May u reach safely~ wohooo~

= d = said...

hope u have a safe journey..
insyaAllah..
:)

DR. BELL said...

anggur?? cne nk bwk ustaz?? ok ker smpi mesia nnty..? hehe... Hepi dpt blek... Alhmdulillah.. May Allah bless u... I'm juz praying fr0m here... Insya-Allah... =)

Nazihah@Jiha said...

Salam alaik akh! =)

dah sampailah tu kan..alhamdulillah..berbakti pada ibu dan ayah =) mabruk!!

E'in said...

ko dh lek m'sia ea?

E n t o y C a i r o said...

nun alif:
thank u bak nana!:) (indeed lah!:P)

Kanta kehidupan:
huhu..boring x buat papa..heh.

Liyana:
Well...heh..thank yana.

D:
thank u d!:)

Dr.bell:
Bawak je..just buat muka bangla..heh!.Beli yang batangnya masih hijau! perghhh...orang kampung makan sampai sakit tekak!heh!btw:thank u dr.lonceng!.

naziha:
wassalam..alhamdulillah selamat..i'allah giha..:)

e'in:
haah!.aku taw ko nak belanja...lek dulu..heh..

Related Posts with Thumbnails