Friday, September 17, 2010

Bila tiba hari raya


Setelah raya pertama tak dapat aku nk sambut dengan happy..maka raya kedua la kene aku happy kan diri..start pagi-pagi raya kedua,rumet aku semua dah mula kemas-kemas ruang tamu dan semua tempat yang berkenaan agar tampak kemas dan bersih..

Raya kedua hanya masak ayam masak merah dan sayur lodeh yang dimasak oleh nordin sufiai,kawan madrasah al attas dulu,cuma dia tua setahun ngan aku,tapi pergi belajar di mesir sama-sama datang..aku cuma tolong-tolong je,tak reti la aku nk masak untuk besar-besar..ada kang lori garam or lori gula tertumpah kang..hehe..(kurang pandai sikit nak budget)..alamak kantoi la tak pandai nk masak..hehehe..

Raya kedua hanya masak untuk tetamu biasa-biasa je yang datang,dan alhamdulilah la..adalah dalam bebelas yang beraya..ok la tuh..hehe,cuma sayangnye aritu nasi empet aku lambat masak.maklumlah nk masak nasi empet memerlukan waktu yang lama..anyway pas 6 jam baru siap..tapi sapa nk makan time tu..hanya kita-kita satu umah la yg makan untuk esok pagi,serapan memerangkap makan tengahari..hehe

Raya ketiga..kali ni umah aku buat umah tertutup,hanya senior lama umah kitorang je yang dijemput,namun aku x da time tu..aku pegi beraya umah kawan aku,so yang kat umah la yg masak..aku dgr diorg masak tokjin dan satay..balik dari raya mlm tu,aku rasa tokijin tu boleh tahan la sedap dia..dah cam mee goreng mamak dah aku rasa..hebat betul la rumet aku masak ni...tapi sayangnyer dia nk balik habes dah tahun..rasa kehilangan besar buat aku dan rumet-rumet2 yang lain..

Raya keempat plak..hehe..habes semua aku citer ye..kecah la aku ni kan..mmg x boleh bawak berahsia,takpelah..cuma mahu kongsi cerita je,walaupon x best tapi aku suka,blog ni cam diary aku sendiri kadang-kadang..hehe..ok la sambung...

Sambut di asrama pelajar johor rab'ah,st tyoiran,hayyu sabi',madinet nasr.misr..wah...lengkap aku bagi alamat ni..klw search kat google mesti jumpa bumbung asrama johor..hehehe..ok la..dah berapa ok daaaa....erm..camni..raya keempat semua pelajar-pelajar johor mesir samada pengajian agama ataupun pengajian perubatan akan berkumpul menyambut lebaran bersama..so macam-macam atucara yang di jalani..sungguh x disangka-sangka...walaupon ramai yang balik..tapi ramai juga yang hadir..selut la kat korang..hehehe..i'm very2 suspect la..hehe.

Raya kelima..pegawai johor satu family datang beraya..menu masakan,ayam masak kicap dan nenas masak lemak..mmg kaw-kaw masakan dia..terasa maka aku je yang masak...pandai betul rumet aku ni masak ala-ala kampung..hehe tanpa disedari..aku telah makan sebanyak 3 pingan untuk menikmati juadah kampung itu.mmg masakan x berasaskan raya...tapi zahaba dia beb..ya allah...hehehe..dan bila masuk malam je..masing-masing dah sebok kemas-kemas...betulkan oven la..sbb nk masak kuih for tomorow..beli barang dapur la..kemas-kemas mana yang patut la..dan malam tu,aku di tugaskan untuk membeli barang dapur..sblm beli aku g main futsal dulu kat arma yg di temani sedara zaid dari tanta..nasib baik ada kawan..klw x..perit juga tangan nk ngankat untuk semua..huhu...tq zaid..

Raya keenam...inilah waktu yang di tunggu-tunggu..sbb hari syawal yang keenam adalah salah satu yang boleh dikatakan program mega untuk umah abdeen..sbb setiap tahun akan ada marhaban dari kaum adam dan hawa..so kita sebagai tuan rumah kene siap sedia untuk setiap kali raya...menu yang dihidangkan x lah berapa gedegang sangat...GEDEGANG??what...hehe..maksudnya x lah hebat mana..hanya laksa dan satay je menu beratnyer,menu ringan kuih raya dan semperong ana nahnu..hehe..alhamdulilah..17 bungkus mee habis di ratah oleh teman-teman..hahaha..sory la klw ayat kureng sikit,tapi kami semua suka dan syg korang,sbb sangup habeskan...sedap la tu eh..hehehe..nasib baik x membazir...alhamdulilah..air sirap je x habes..sebabynye..air sirap..air sirap orang kawen(sirap + limau kasturi)..mybe dah biasa dengan air siram kahwen tu yang x habes tu..hehehe...Tapi yang aku suka time ni..kitorang keluarkan stay lambat taw..bagi diorg makan laksa dulu,bagi diorg kenyang baru nak masak satay..tapi kesungguhan diorg mmg jelas kelihatan..hehe..sangup tunggu satay dihidangkan walaupon malam semakin pekat.tremco semakin berkurang.bas jgn cakap la..hehehe..diorg ttp sangup menunggu..bukan nk menzalimi diorg...tapi mmg nk bagi diorang bebual dulu kat sini(umah abdeen)..kan raya..bebual la dulu,kata raya..setahun sekali je..hehe...aku rasa time tu..semua org dapat makan satay lebih dari 5 or 6 cucuk...bayangkan la klw yang hadir tu dalam 30 lebih...so banyk la jugak..sampai 5 or 6 trip satay di hidangkan...hehe..alhamdulilah...semua kenyang..siap nk bungkus-bungkus lagi..hehehe

Raya ketujuh..x da projek..yang aku taw aku x da dirumah satu hari..aku sedang berada dirumah kawan aku di hayyu asyir..saje lepak sini..rindu plak suasana hayyu asyir..yang ramai mat blacknye..mat endonyer..mat melayunya....mateairnyer...hahaha (just kidding).

Raya kelapan..kami satu umah abdeen di jemput untuk hadir kerumah terbuka pegawai asrama johor...disuruh datang selepas asar..entah lepas asar atau magrib agaknye akan datang...hehe..melayu biasalah..hehe...

Kepada kawan-kawan yang dah baca blog aku ni..kongsi-kongsi la cerita raya korang kat blog...nk jugak dengar kisah sendu sendan korang...hehehe...

c next time..salam...=D

No comments:

Related Posts with Thumbnails