Tuesday, June 23, 2009

selamat jalan buat macha dan din


pergi jua akhirnya bagi dua orang ahli baitku...iaitu salahuddin dan mohd ridwan untuk menunaikan umrah...beruntung korang berdua yer...aku ni ntah bila mahu dapat menyahut seruan itu..sabar adalah jawapan yang perlu aku ungkakpkan pada waktu ini...

kisah mereka ini..mereka berdua bertolak dari mahattoh abassiah kaherah menuju ke nuaibaq dengan menaiki bas yang berhawa dingin dan menuju ke salah satu lagi destinasi dengan menaiki kapal laut..kemudian mereka menaiki lagi sebuah kenderaan untuk menuju ke tempat betul2 bandar jordan atau ordun dari bahasa arabnya kerana disana kawan2 meraka telah menungguinya..dan dari sanalah mereka bertolak menuju ke saudi arabiah(makkah)..

timbul la persoalan..kenapa x bertolak ke umrah dari kaherah sahaja(mesir)...sbb jiika anda mahu ke saudi arabiah,mereka tidak menjual tiket kapal terbang secara one way sahaja.nak tak nak mesti kene beli secara return..sama seperti negara-negara lain seperti united kingdom.

so mereka pada awalnya mereka merancang mahu pergi ke jordan kemudian ke syria kemudian ke makkah kemuadian akhir sekali ke yaman..kira mahu jamak semua tempat la kiranya..tp ada banyak muskilah yg berlaku terhadapa mereka berdua..dan salah satunya ,muskilah dia atas ni.. lantas mereka memilih bertolak dari jordan dan bila pulang nanti kembali ke jordan semula dan terus ke syria dan tempat2 lain yang mereka mampu pergi la..

tapi apa yang aku sampaikan pada korang semua..x tw lagi terjadi ke tidak..sama2 la yer mendoakan mereka agar dapat mengapai impian mereka dan agar dapat merasai kemanisan beribadah di rumah allah yang suci itu..

doaku untukmu wahai temanku..semoga kau selamat pergi dan pulang membawa sinar hidayah yang baru terhadap kami disini..


Dari kiri:macaha,lutfi,dan din at mahattoh abassiah kaherah.

No comments:

Related Posts with Thumbnails