Wednesday, June 10, 2009

Ku mula meninggalkanya


























Madah qodoya fiqhiah mu asarah adalah mada terakhir aku pada fasa thani..agak killer juga madah ini kerana ia membincangkan hukum-hukum fiqh masa kini,sebagai contoh hukum menyewa rahim,hukum klon(manusia-haiwan-tumbuhan),hukum menggunakan jen-jen pada ujikaji dan perubatan,hukum pada membahagikan janin(laki@perempuan),hukum melambatkan haid dan mempercepatakn haid,hukum menjual dan membina bank susu ibu,hukum pembedahan kecantikan dalam konteks islam,hukum menanam rambut,dan hukum menjual,sedeqah,dan perpindahan organ manusia ke organ manusia yg lain....










tentu sekali sukarkan..itu adalah suatu kepastian..ilmu ini memerlukan daya fikiran yang luas untuk kita mudah faham,kenapa sesuatu hukum boleh jadi begini dan begini..

allahu yusahhil kullu ummurina.....jawapannyer wa allahu a'alm jika ada sahabat cuba menanyakan apa respon terhadap segala madah yg telah aku lalui sebelum ini..sebagai hamba allah yang lemah aku akui kesilapan aku,teringat aku kata-kata dari seorang sahabat yang berbunyi ''usahla kau risau dengan keputusan akan datang,risau lah akan kekurangan kau dalam berusaha menuntut ilmu"

pas aku tamatkan mata pen aku,akupekse,aku p tengok org arab dulu yang sedang disoal jawab oleh para dokter-dokter atas kitab yang ditulisnya...dahsyat aku tengok..
















kemudian kawan2 aku ajak plak pi suq khan khalili untuk membeli barang untuk kuarga di malaysia..aku hanya menemani sahaja...kerna aku tidak membawa wang..hihi x da mengena langsung dengan cerita diatas....kacau............

No comments:

Related Posts with Thumbnails