Wednesday, June 10, 2009

Mongolia friends

Disini la kisah bermula...


















































Telah ku hidangkan untuk mereka dengan santapan masakan asasi di setiap kali majlis perkahwinan diadakan.ala kulihal terima kasih buat macha kerana sudi masak nasi briyani dan terima kasih juga buat mat nor kerana sudi masak ayam masak merah..korang memang best....

Alamak..tetiba mereka membuat isyarat pedas..aku tyer la.."pedas ke ayam tu"?pastu diorg cakap" tak,tapi nasi ni yang pedas"(selepas diterjemahkan)..aku blur...pas tu aku kaji selidik pasal nasi tu..x lah pedas sgt,mungkin kesan kayu-kayan terhadap nasi tu yang mmbuatkan nasi jadi pedas..bila aku cakap ngan mereke,masakan sebegini adalah amat biasa bagi kami,mereka terus mengelengkan kepala..lastly rupenye diorg ni x tahan pedas,bangsa diorg x makan pedas sgt..adoyay...hihihi.lantas teringat aku dengan perbualan seorangt turki dengan aku di pasar buah,yang menceritakan bangsa mereka pon x makan pedas sgt..hanya org2 asia sahaja yg suka makan pedas.kira org2 asia ni best la eh..hihihi..


Pernah juga sekali aku dijemput untuk menghadiri makan malam bersama kawan2 dari negara turki di rumah mereka..adat makan dan cara masakan mereka sangat berbeza dgn kita..sungguh berbeza..apa-apa pon jika ingin mengetahui apa kelainanya dari kita ..sila la cari kawan dari turki.suh dier buat jamuan makan malam bersama anda secara peribadi..hihihi..selamat mencuba..

No comments:

Related Posts with Thumbnails