Saturday, August 20, 2011

TRADISI "MUNJUNG"


Assalamualaikum warahmatuallahi wabarakatuh

Temanku sekalian.

PROLOG



Sekadar hiasan...


Ramadhan yang hanya berbaki beberapa hari lagi membuatkan hati ini terasa kurang selesa dengan ketebalan helaian quraan yang masih belum di basahi di bibir ini.Robbuna mustaan.

Adat atau kebiasaan orang melayu bila tiba pada akhir ramdhan adalah dengan memberi makanan kepada saudara mara dan jiran tetangga.Alhamdulillah,Masih ada di teruskan tradisi yang sangat mulia ini.Selain menjadi alas perut buat si penerima,Hubungan persaudaraan sesama islam atau bukan islam semakin kukuh.Mudah-mudahan.

Orang jawa gelar tradisi ini dengan gelaran "MUNJUNG".Alhamdulillah,orang rumah aku banyak terima juadah hari ini.Mak cakap "tak payah lah arini..masak air je ye"Padahal pagi tadi aku dah merancang mahu buat ayam masak asam pedas (dendam masih membara!) sumpah aku tak akan masukkan gula walau sezarah pun!.heh..

Aku akur dengan arahan mak,Lalu aku meluruskan kaki dan tangan di ruangan luar rumah sambil melihat hujan turun yang semakin reda.Alhamdulillah,Hujan itu buat suhu malam ini jadi sejuk.Terawikhku semakin sayu lalu mudah untuk terlelap tika surah Al-Qodr mula di bacakan..hehe.

Salam sayang untuk kalian.

Keep smiling!

Lailahaillallah Muhammadarasuluallah,

12:05 am.Teratak kumasi murni,Johor bahru.

2 comments:

Humaira' said...

Assalam..

Dah macam bazar ramadan kan dapur kita dibuatnya..atas meja, atas gobok,atas rak, sume makanan.. hehe


p/s:
puyuh madu kt bazar ramadan ayer baloi best sangat.

E n t o y C a i r o said...

ayu:
wasalam.. hehehe... tahu x pe..siap munjung balik kat org yg bagi tu (hidup bertiga maklumlah)..

oh yaaa? kene try ni! tapi rojak petis dia lagi pengsan!

Related Posts with Thumbnails